Izrael – Nebi Samuel

Odkazy, historie a pod. viz. níže.

Wikipedie

https://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1rodn%C3%AD_park_Nebi_Samu%27el

Ostatní odkazy

https://www.youtube.com/watch?v=I1w8cWKGI3g

https://www.youtube.com/watch?v=rSO5dFh5CS0

https://www.youtube.com/watch?v=vUt0xGxZXpI

 

 

Český překlad

https://www-biblewalks-com.translate.goog/nebisamuel?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=wapp

Anglicky

https://www.biblewalks.com/nebisamuel

https://www.youtube.com/watch?v=I1w8cWKGI3g

https://en.parks.org.il/reserve-park/nebi-samuel-park/

https://www.itraveljerusalem.com/ent/tomb-of-samuel/

Nebi Samuel

Svaté místo Nebi Samuel je tradiční hrobka proroka Samuela s pozůstatky z období Hasmonean (2. století př. nl) až po období křižáků (12. století našeho letopočtu).

Home > Sites > Judea > West > Nebi Samuel (Samwil) – Overview

Obsah:
Přehled

Poloha
Historie
Fotografie
* Obecné
* Hasmonean
* Křižáci
* Osmanští
* Panoramatické
biblické odkazy

Etymologie
Odkazy

Souhrn:

Nebi Samuel na předmě

stí Jeruzaléma je tradiční hrobka proroka Samuela se starověkými pozůstatky z období Hasmonean (2. století př. n. l.) až po období křižáků (12. n. l.). Je to posvátné místo pro židy, křesťany a muslimy.

1 Samuel 10 17 : „Samuel svolal lid k Hospodinu do Micpy“

Toto je přehledová stránka s dalšími obrázky a informacemi přidanými na následujících podstránkách:

Umístění:

Místo se nachází na vysokém kopci (885 m), který má výhled na oblast Judských kopců a západní bránu do Jeruzaléma. Nachází se podél silnice #436, která spojuje dálnici 443/45 do Ramot. Cesta se vine kolem kopce.

 

Dějiny:

  • Biblické období

 Samuel byl jedním z nejdůležitějších proroků v Bibli. Podle Božího nařízení přesunul vedení Izraelitů ze soudců na krále. Pomazal prvního krále – Saula – svatým olejem na hlavě. Poté Samuel pomazal krále Davida, čímž založil Davidovu linii („Královský dům Davidův“). ( Děkuji Corettě Millerové za opravu ).

Podle dvou biblických veršů Samuel zemřel a byl pohřben na místě zvaném „Rama“, což bylo domovské město proroka:

  • (1. Samuelova 25 1): „A Samuel zemřel; Všichni Izraelci se shromáždili a naříkali nad ním a pohřbili ho v jeho domě v Rámě.”
  • (1. Samuelova 28 3): „Teď byl Samuel mrtev a celý Izrael nad ním naříkal a pohřbili ho v Rámě, dokonce v jeho vlastním městě.

Existuje několik otázek souvisejících s umístěním pohřebiště:

  1. Kde je Ráma?

Poloha Rámy není známa, ale podle významu (hebrejsky výšky) by to měl být vysoký kopec v okolí Jeruzaléma. Existuje několik navrhovaných míst, kam se Rámah vejde. Jedním z nich je „A-Ram“ (nebo: „er Ram“), vesnice 5,5 km severovýchodně od Nebi Samuel, která připomíná biblické jméno. Naznačil to průzkum PEF (List 17, V III s. 13): „Malá vesnice na nápadném místě na vrcholu vysokého bílého kopce s olivami. Má studnu na jih. Toto místo je starověká Ramah Benjamina“. Další místa byla navržena, také se stejným kořenem slova, je Ramallah (9 km na sever) a Ramleh (30 km severozápadně, což je méně pravděpodobné).

  1. Proč se tradiční hrobka proroka nachází v Nebi Samuel?

I tato otázka má několik odpovědí. Jedna z nich, která začala během byzantského období, navrhla, aby byly na toto místo přemístěny prorokovy kosti . Další odpovědí je, že Nebi Samuel není skutečným pohřebním místem, ale spíše pamětní svatyní jednoho z nejvýznamnějších proroků. S tradicí (ze tří náboženství – křesťanského, židovského a islámského) je však lepší polemizovat.

Podle tradice Samuel pomazal Saula na tomto místě, které se nazývá „ Mizpeh “ (hebrejsky věž). Podle Bible (1. Samuelova 10:17-25):

„Samuel svolal lid k Hospodinu do Micpy; A řekli jste synům Izraele …. Řekli jste jemu: Ne, ale ustanovte nad námi krále. … a Saul, syn Kíšův, byl zajat … A Samuel řekl všemu lidu: Vidíte toho, koho vyvolil Hospodin, že mezi vším lidem není podobného? A všechen lid křičel a říkal: Bůh ochraňuj krále.

Samuel žehná Saulovi – – Gustav Dore (francouzský umělec, 1832-1883)

Je tento kopec – kde se nachází Nebi Samuel – biblická Micpa? Možná tato tradice dala místu svatost a spojovala jej se Samuelem. Nebi Samuel se nachází na vysokém kopci 1,5 km jižně od biblického města Gibeon, které bylo jedním ze slavných měst na kmenovém území Benjamin (Samuelův kmen). To mu mohlo poskytnout náboženský status a v průběhu let se toto spojení se Samuelem nakonec vyvinulo v místo proroka.

Může to být také „výšina Gibeonu“, kde král Šalomoun přinesl oběť a měl sen, žádající Boha o moudrost, spíše než o dlouhý život a bohatství (1 Královská 3 4-5): „A král šel do Gibeonu obětovat tam; Nebo to byla ta veliká výsost. Tisíc zápalných obětí obětoval Šalomoun na tom oltáři. V Gibeonu se ve snu v noci ukázal Hospodin Šalomounovi a Bůh řekl: Žádej, co ti mám dát.

Archeologické vykopávky identifikovaly na místě biblické město, počínaje 8.-7. n. l., s pozůstatky z perského období (6.-4. století př. nl). Kolem kopce se nachází několik hrobek, které jsou datovány do období prvního chrámu.

Města a silnice během kananejského a izraelského období jsou vyznačeny na níže uvedené biblické mapě. Místo se nachází na kopci nad hlavní starověkou silnicí – která spojovala pláně (silnice procházela Emauzy a Bejt Horon) s Jeruzalémem.

  

Mapa oblasti kolem Nebi Samuel – během kananejského a izraelského období (na základě Bible Mapper 3.0)

  • Hasmoneovské/helénistické období

Hasmoneovci porazili řecké Seleukovce a vytvořili nezávislou zemi. V rámci vojenského tažení roku 165 př. n. l., známého jako bitva v Emauzích, shromáždil Juda Makabejský židovské síly v Micpě a zahájil úspěšný útok proti syrským silám.

 Dall-E 2 ilustrace řeckých bojů

Text dokonce popisuje Micpu jako místo modlitby (1 Makabejský/Hasmonean 3 46): „Pak se shromáždili a odešli do Micpy naproti Jeruzalému, protože Izrael měl dříve místo modlitby v Micpě“. Pokud je Micpa skutečně v Nebi Samuel – což dává smysl pro dobré místo pro zahájení útoku – pak je praxe svatého místa evidentní již ve 2. století před naším letopočtem.

Během rozsáhlých archeologických vykopávek, které se konaly v Nebi Samuel, našli rypadla pod osmanskými a křižáckými vrstvami překvapivě velkou čtvrť. Bylo datováno do hasmoneovského období – od 2. století před naším letopočtem do 1. století před naším letopočtem. Tato část se nachází na jižní straně mešity, protože křižáci totálně vyčistili ostatní strany. Archeologové zrekonstruovali část vesnice s dobře zachovalými domy a ulicemi. Tato vesnice existovala až do konce vlády krále Alexandra Jannaea (král Hasmoneů, 103-76 př.nl), kdy bylo místo náhle z dosud neznámého důvodu evakuováno.

  • Doba římská/byzantská- Klášter

Během byzantského období (5.-7. století našeho letopočtu) byl na místě postaven velký klášter. Z té doby je jen málo pozůstatků, protože křižáci postavili svou pevnost nad klášterem. Pravděpodobně bylo navrženo jako svatyně spíše než jako hrobka a až pozdější tradice tvrdily, že to místo byla Samuelova hrobka. Klášter sloužil jako ubytovna pro křesťanské poutníky, kteří přišli navštívit Jeruzalém. Existovala až do raného arabského období (7.-10. století našeho letopočtu). Podle některých smluv existoval klášter („Deir Samwil“) ještě v 10. století.

  • Křižácké období – Hora radosti

Křížová výprava k osvobození Svaté země a osvobození Jeruzaléma začala v roce 1096.

  1. června 1099, tři roky poté, co vojenská výprava začala v Evropě, se křižáci konečně přiblížili k branám Jeruzaléma. Nejprve dorazili na místo Nebi Samuel, které je západně od města.

Křižáci byli tak šťastní, že poprvé viděli Svaté město, že později toto místo pojmenovali jako „Hora radosti“ (Mons Gaudii).  Zde je ukázka této události.

První pohled na Jeruzalém – Gustav Dore (francouzský umělec, 1832-1883)

V roce 1140 křižáci vylepšili místo na vojenskou pevnost a svatyni. Zařezávali se do skalního podloží na západní, severní a východní straně – a vytvořili tak obranný příkop. Otesané skály byly použity na stavbu kostela sv. Samuela na vrcholu kopce. Lom sloužil také jako stáje pro koně, vodní nádrže a další stavby. Pevnost byla obdélníková stavba (67 m x 100 m), s kostelem uprostřed a nad tradiční hrobkou proroka.

  • Arabské a Mamelucké období

Křižáci byli vyhnáni z Jeruzaléma v roce 1187 Saladinem a ustoupili z místa. Opevněný kostel zničili Arabové, aby zabránili jeho znovudobytí.

V roce 1267 dobyli město Mamlukové a ovládali Svatou zemi až do roku 1517. Pozůstatky z tohoto období zahrnují dvě keramické pece poblíž stájí.

Místo nadále sloužilo jako synagoga v 15. a 16. století, což přitahovalo věřící.

  • Osmanské období

Křižácké ruiny přeměnili Osmané v roce 1730 na mešitu.

Místo bylo zkoumáno v průzkumu PEF (1866-1877) Wilsonem, Conderem a Kitchenerem. Objevuje se ve středu části této mapy z roku 1878. Místo pojmenovali jako Neby Samwil (na mapě).

Část mapového listu 17 průzkumu západní Palestiny,

od Condera a Kitchenera, 1872-1877.

(Vydáno 1880, přetištěno LifeintheHolyLand.com )

Napsali o Neby Samwilovi (SWP III str. 12): „Malá vesnička bahnitých chatrčí; je posazený na vrcholu hřebene, uprostřed pozůstatků křižáckých ruin. Na severu je pramen. Toto místo je zřejmě poprvé zmíněno Prokopem jako svatý Samuel; ve středověku to mělo stejné jméno a bylo také identifikováno se Shiloh (Benjamin z Tudely) a nazývalo se Mount Joy (‘ Citez de Jherusalem ‘). Kostel byl dokončen v roce 1157 n. l. Benjamin z Tudely mluví o přemístění kostí Samuela z Ramleh do Neby Samwil v době obsazení bývalého místa křižáky. Ve dvanáctém století bylo místo lénem Božího hrobu“.

  Nebi Samuel 1874; Ze svazku SWP 3 str. 152

V letech 1890-1895 proběhl neúspěšný pokus o osídlení kopce židovskými osadníky.

Mešita byla rekonstruována v roce 1910. Z té doby je nápis nad dveřmi. Na jihovýchodní straně byla přistavěna věž minaretu.

  • Britské období

Během 1. světové války došlo k těžkým bojům mezi britskými a tureckými silami, protože se jedná o strategický kopec na okraji Jeruzaléma. Po něm následovalo masivní bombardování (listopad 1917), které zcela zničilo křižáckou a osmanskou vesnici.


Britské zákopy v Neby Samuel, 1917; Americká kolonie, Fotografie LOC

Mešita byla opravena po 1. světové válce a současná budova je z té doby.

  • moderní období

V roce 1948 izraelské síly bojovaly proti Jordáncům, ale nepodařilo se jim dobýt místo poté, co utrpěly těžké ztráty. To bylo osvobozeno až v roce 1967.

Vykopávky zde probíhaly od roku 1992 do roku 2000 v čele s Dr. Jicchakův žaludek. Dnes je tato lokalita národním parkem a je otevřena veřejnosti a dokonce má i noční prohlídky. Mešita a synagoga jsou také aktivní po celý rok.

Fotky:

  1. a) Celkový pohled:

Moderní stavba Samuelovy hrobky je zobrazena od východu, kde se nachází vchod do mešity. Po pravé (severní) straně je vchod do podzemní hrobky. V popředí jsou ruiny křižácké pevnosti, které se nacházejí nad vodním příkopem.

Kliknutím na fotografie zobrazíte ve větším rozlišení…

Následující fotografie jsou pouze ukázkou obrázků a informací pro každé z hlavních období v Nebi Samuel. Každá sekce je podrobně popsána na dalších stránkách.

  1. b) Hasmoneovské období:

Na východní straně kopce jsou pozoruhodné pozůstatky vesnice z doby Hasmonean, datované do doby Hasmonean (2. až 1. století před naším letopočtem). Tato oblast nebyla poškozena křižáckým kácením skály, pravděpodobně proto, že nestihli práci dokončit.

Archeologové zrekonstruovali část vesnice s řadou zachovalých dvoupatrových domů (jeden z nich je vidět dole na levé straně) a ulic (jako je tato vpravo). Tato vesnice existovala až do konce vlády krále Alexandra Jannaea (král Hasmoneů, 103-76 př.nl), kdy bylo místo náhle z dosud neznámého důvodu evakuováno.

Pro podrobný popis a další fotografie hasmoneovského/helénistického období v Nebi Samuel –

viz stránka Hasmonean .

  1. c) Křižácké období:

Na jižní a západní straně jsou vidět zbytky křižáckých staveb s jejich typickými oblouky.

Na severní a severovýchodní straně křižáci prosekali skalní podloží 5 m pod povrchem. Kameny byly použity na stavbu jejich staveb a pevnosti a velká dutina sloužila jako obranný suchý příkop kolem pevnosti. Tato velká rovinatá plocha (37 x 47 m) byla využívána jako tábor armádou a jako ubytovna křesťanských poutníků.

Moderní most pro pěší se nachází přes křižácký příkop na severovýchodní straně.

Na severní straně, v oblasti lomu, je řada tesaných staveb. Na fotografii níže je velká stáj se žlaby vytesanými ve skále. Jsou zde také bazény, cisterny, hrobky vytesané do skály a zemědělská zařízení.

  1. d) Mameluke, osmanské a britské období:

Minaret moderní mešity se tyčí nad místem na jihovýchodní straně.

(e) Panoramatické pohledy:

Nebi Samuel poskytuje skvělé pozorovací místo do oblasti judských hor. Na severním pohledu níže je místo starověkého Gibeonu, arabská vesnice el-Jib nalevo od něj a město Ramalláh v pozadí.

Jižní pohled níže ukazuje západní stranu Jeruzaléma s moderní čtvrtí Ramot v popředí a městem Jeruzalém v pozadí. To byl důvod, proč byli křižáci tak šťastní, když sem dorazili první na své cestě, aby dobyli Svaté město – bylo to poprvé, kdy mohli vidět cíl své dlouhé Svaté křížové výpravy.

Biblické odkazy:

Etymologie:

  • Samuel – hebrejsky: Shmu’El nebo: „Požádáno od Boha“ nebo „Slyšeno Bohem“. Bible toto jméno vykládá (1. Samuelova 20): „a nazval jeho jméno Samuel se slovy: Protože jsem ho prosil od Hospodina“.
  • Ráma – hebrejsky: výšiny. Bylo to město narození a pohřebiště Samuela.
  • Nebi – arabsky: prorok (hebrejsky: Navi).
  • Samwil – arabsky: Samuel.
  • Nebi Samwil, Nebi Samuel – arabsky – svatyně proroka Samuela
  • Kever Shmuel – hebrejsky: Hrobka Samuelova